Summering: Texten handlar om meditation och fördjupad självkännedom. Maharaj förklarar att syftet med meditation är att bli medveten och bekant med vårt inre liv, och även att nå källan till liv och medvetande. Han förklarar även att det hjälper oss att övervinna våra svagheter och att det frigör energi som gör att vårt sinne blir lugnare. Han säger att ett lugnt sinne ger oss möjlighet att få kontakt med vår renaste vittnesbörd och att det är inte så mycket en fråga om nivåer som om egenskaper. Han förklarar att meditation är en sattvisk aktivitet och syftar till att eliminera tamas och rajas och att sattva är fullständig frihet från slöhet och oro. Maharaj föreslår att vi ska förhålla oss till orsakerna till vår förmörkelse och inte själva sattvan. Han säger att sattva är sin egen målsättning och att den manifesterar sig spontant när vi inte stör den. 

Kapitel 6 - Meditation

Fråga: Alla lärare råder till att meditera. Vad är syftet med meditation? 

Maharaj: Vi vet om den yttre världen av känslor och handlingar, men vår inre värld av tankar och känslor vet vi mycket lite om. Det primära syftet med meditation är att bli medveten om och bekant med vårt inre liv. Det ultimata syftet är att nå källan till liv och medvetande. Praktiken av meditation påverkar vår karaktär djupt. Vi är slavar till det vi inte känner till: det vi vet är vi mästare över. Oavsett de laster eller svagheter som vi upptäcker och hur vi förstår dess orsaker och verkningar, övervinner vi det genom att känna till det; det omedvetna upplöses när det tas upp till det medvetna. Upplösningen av det omedvetna frigör energi; sinnet känner sig tillräckligt och blir stilla. 

F: Vad är betydelsen av ett stilla sinne? 

M: När sinnet är stilla, kommer vi att känna oss själva som den rena vittnet. Vi drar oss tillbaka från upplevelsen och dess upplevare och står utanför i ren medvetenhet, som är mellan och bortom de två. Personligheten, baserad på självidentifiering, den som inbillar sig att man är något: "Jag är detta, jag är det där", den fortsätter, men bara som en del av den objektiva världen. Dess identifiering med vittnet brister. 

F: Såvitt jag kan förstå lever jag på många nivåer och livet på varje nivå kräver energi. Det är själens natur att njuta av allt och dess energier flödar utåt. Är inte syftet med meditation att damma upp energierna på de högre nivåerna, eller att skjuta tillbaka dem och uppåt, för att möjliggöra att de högre nivåerna också frodas? 

M: Det handlar inte så mycket om nivåer som om gunas (kvaliteter). Meditation är en sattvisk aktivitet och syftar till en fullständig borttagning av tamas (inaktivitet) och rajas (motivation). Ren sattva (harmoni) är fullständig frihet från lathet och oro. 

F: Hur stärker och renar man sattva

M: Sattvan är alltid ren och stark. Den är som solen. Det kan verka som att den är skymd av moln och damm, men det är bara från betraktarens synvinkel. Behandla orsakerna till förmörkandet, inte solen. 

F: Vad använder man sig av sattva

M: Hur använder man sig av sanning, godhet, harmoni och skönhet? De är sitt eget mål. De manifesterar spontant och lätt, när saker lämnas för sig själva, inte störs, inte undviks, inte önskas, inte konceptualiseras, utan bara upplevs i full medvetenhet. Sådan medvetenhet är i sig själv sattva. Det använder sig inte av saker och människor - det uppfyller dem. 

F: Eftersom jag inte kan förbättra sattva, ska jag då handskas med bara tamas och rajas? Hur hanterar jag dem? 

M: Genom att observera deras inflytande i dig och över dig. Var medveten om dem när de verkar, bevaka deras uttryck i dina tankar, ord och handlingar, och gradvis kommer deras grepp om dig att minska och sattvas klara ljus kommer att framträda. Det är varken en svår eller långvarig process; uppriktighet är det enda villkoret för framgång.

Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång