Summering: Texten handlar om att förstå vad födelse och död är, och att veta att den som är född måste också dö. Maharaj ger råd om att med uthållighet och ärlighet följa sitt inre och förstå den oändliga verkligheten som ligger bortom vårt sinne. 

05 - Vad som föds måste dö


Frågeställare: Är vittnesmedvetandet bestående eller inte?

Maharaj: Det är inte bestående. Kännaren kommer och går med det kända. Det som både kännaren och det kända kommer och går i, är bortom tiden. Orden beständigt eller evigt är inte tillämpningsbara här.

F: I sömnen finns varken det kända eller kännaren. Vad håller kroppen mottaglig för känslor?

M: Du kan inte säga att kännaren var frånvarande då. Det enda var att upplevelserna av tankar och saker inte längre fanns där. Det är allt. Men frånvaron av erfarenheter är också en erfarenhet. Det är som att gå in i ett mörkt rum och säga "jag ser ingenting". En man som är blind sedan födseln vet inte vad mörker är. På liknande sätt vet bara kännaren om att han inte vet. Sömn är bara en minneslucka. Livet går vidare.

F: Och vad är döden?

M: Det är en förändring av den levande processen hos en kropp. Integrationen upphör och upplösning sätter igång.

F: Men vad händer med kännaren. Försvinner den med kroppen?

M: Liksom det att kroppens kännare uppstår vid födelsen, så försvinner den vid dödens inträde.

F: Och ingenting finns kvar?

M: Livet finns kvar. Medvetandet behöver ett uttrycksmedel och instrument för att kunna manifestera sig. När livet producerar en annan kropp så blir en annan kännare till.

F: Finns det en länk, en orsaksmässig sådan, mellan de efterföljande kropps-kännarna eller kropps-sinnena?

M: Ja, det finns något som man skulle kunna kalla en minneskropp, eller en kausal kropp, en inspelning över allt som tänkts, önskats och gjorts. Det är likt ett moln av bilder som hålls ihop.

F: Känslan av att ha en separat existens, vad är den?

M: Det är en enskild kropps spegling av den enda verkligheten. I denna spegling så blandas det obegränsade och det begränsade samman och misstas för att vara en och samma. Att bryta denna förvirring är yogas mål.

F: Avslutar inte döden förvirringen?

M: Endast kroppen dör vid dödens inträde. Livet gör det inte, medvetandet gör det inte, verkligheten gör det inte. Och livet är aldrig så levande som efter döden.

F: Men, återföds man?

M: Vad som föds måste dö. Bara det ofödda är fri från döden. Finn det som aldrig sover eller vaknar, och vars bleka reflektion är vår känsla av "jag".

F: Hur ska jag göra för att förstå det här?

M: Hur gör du för att ta reda på saker och ting? Genom att hålla det i ditt sinne och hjärta. Där måste finnas ett intresse och en stadig hågkomst. Att komma ihåg vad som behöver minnas är hemligheten till framgång. Du finner den genom att vara seriös.

F: Menar du att det räcker med att bara vilja ta reda på det? Den rätta kompetensen och de rätta tillfällena måste väl ändå infinna sig.

M: Dessa kommer med seriositeten. Viktigast är att vara fri från motsägelser: målet och vägen får inte befinna sig på olika nivåer; liv och ljus får inte strida med varandra; ditt beteende får inte förråda din tillit. Kalla det ärlighet, integritet, eller helhet; du får inte gå tillbaka, göra om, rota upp, överge det vunna fältet. Envishet med ett klart syfte och en ärlighet i bedrivandet kommer att ta dig fram till ditt mål.

F: Envishet och ärlighet är sannerligen goda kvaliteter! Jag äger inte ett spår utav dem.

M: De kommer alltsom du går vidare. Börja med att ta ett första steg. Alla välsignelser kommer inifrån. Vänd dig inåt. Du känner till ditt "Jag är". Var med det alla stunder du kan avhända, tills det att du spontant återgår till det. Det finns ingen enklare och lättsammare väg.

Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång