kap 11

Summering: Maharaj förklarar att medvetande är det som skiljer vakenhet från sömn, drömmar och medvetandeförlust. Han säger att allt vi ser i världen är en reflektion av vår egen fantasi. Han förklarar även att medvetenhet är det primära, medan medvetande är relativt till det innehåll som det innehåller. Han säger att en självinsikt är det som leder till frihet och att det är viktigt att se allt som det är och inte som man föreställer sig att det är. 

Kommentar: Jag uppskattar verkligen det som Maharaj säger om medvetenhet och medvetande och hur det är viktigt att se allt som det är och inte som man föreställer sig att det är. Det är ett värdefullt budskap som jag tror att många skulle kunna dra stor nytta av. Det är också en stark påminnelse om att det finns ett djupare lager av medvetenhet som inte är relaterat till vårt medvetande.

Kapitel 11 - Medvetenheten och medvetandet


Frågeställare: Vad gör du när du sover? 

Maharaj: Jag är medveten om att jag sover. 

F: Är inte sömn en tillstånd av medvetslöshet? 

M: Ja, jag är medveten om att jag är medvetslös. 

F: Och när du är vaken, eller drömmer? 

M: Jag är medveten om att jag är vaken, eller drömmer. 

F: Jag förstår inte. Vad menar du exakt? Låt mig göra mina villkor klara: genom att sova menar jag medvetslöshet, genom att vara vaken menar jag medveten, och genom att drömma menar jag medveten om sinnet, men inte omgivningen. 

M: Ja, det är ungefär samma med mig. Ändå verkar det finnas en skillnad. I varje tillstånd glömmer du de andra två, medan det för mig bara finns ett tillstånd av att vara, som inkluderar och överskrider de tre mentala tillstånden vakenhet, drömmande och sömn. 

F: Ser du i världen en riktning och ett syfte? 

M: Världen är bara en spegling av min fantasi. Vad jag än vill se kan jag se. Men varför skulle jag uppfinna mönster av skapelse, utveckling och förstörelse? Jag behöver dem inte. Världen är inom mig, världen är jag själv. Jag är inte rädd för den och har ingen önskan att låsa den in i en mental bild. 

F: Tillbaka till sömn. Drömmer du? 

M: Självklart. 

F: Vad är dina drömmar? 

M: Efterklingandet av vakenhetstillståndet. 

F: Och din djupa sömn? 

M: Hjärnmedvetandet är avstängt. 

F: Är du då medvetslös? 

M: Medvetslös om min omgivning - ja. 

F: Inte riktigt medvetslös? 

M: Jag är medveten om att jag är medvetslös. 

F: Du använder orden 'medveten' och 'medveten'. Är de inte samma? 

M: Medvetenhet är ursprunglig; det är det ursprungliga tillståndet, utan början, utan slut, orsakslöst, utan något stöd, utan delar, utan förändring. Medvetenhet är vid kontakt, en reflektion mot en yta, ett tillstånd av dualitet. Det kan inte finnas medvetenhet utan medvetenhet, men det kan finnas medvetenhet utan medvetenhet, som i djup sömn. Medvetenhet är absolut, medvetenhet är relativ till dess innehåll; medvetenhet är alltid av något. Medvetenhet är partiell och föränderlig, medvetenhet är total, oföränderlig, lugn och tyst. Och det är den gemensamma matrisen för varje upplevelse. 

F: Hur går man då förbi medvetenhet till medvetenhet? 

M: Eftersom det är medvetenhet som gör medvetenhet möjlig, finns det medvetenhet i varje medvetet tillstånd. Därför är det medvetna att vara medveten redan en rörelse i medvetenhet. Intresse för din ström av medvetenhet tar dig till medvetenhet. Det är inte ett nytt tillstånd. Det är på en gång erkänt som det ursprungliga, grundläggande existensen, som är livet självt, och också kärlek och glädje. 

F: Eftersom verkligheten är med oss hela tiden, vad i består självrealiseringen? 

M: Realisering är bara motsatsen till okunnighet. Att ta världen som verklig och sig själv som orealistisk är okunnighet, orsak till sorg. Att veta sig själv som det enda verkliga och allt annat som tillfälligt och förgängligt är frihet, fred och glädje. Det är allt ganska enkelt. Istället för att se saker som inbillade, lär dig att se dem som de är. När du kan se allt som det är, kommer du också att se dig själv som du är. Det är som att rengöra ett spegel. Samma spegel som visar dig världen som den är, kommer också att visa dig ditt eget ansikte. Tanken 'Jag är' är poleringsduken. Använd den.

Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång