Summering: Texten handlar om hur allting skapas och befinner sig i enlighet med hela universums potential och begränsningar. Maharaj håller med om att det är ett misstag att se händelser som ett utfall av orsak och verkan, eftersom universum är det som skapar en viss händelse. Han förklarar att önskningar, som är förknippade med en viss händelse, är en av många orsaker. Han avslutar med att säga att allt är orsakslöst, eftersom enskilda orsaker inte kan förklara varför något är som det är. 

Kapitel 4 - Den verkliga världen finns bortom sinnet


Frågeställare: Vid flera tillfällen kom frågan upp om universum följer orsakslagen, eller om det existerar och fungerar utanför denna lag. Du verkar anse att det finns utan orsak, att allting, hur litet det än är, finns där utan orsakssamband. Allt uppstår och försvinner av ingen anledning alls.

Maharaj: Med orsakssamband menas en tidsföljd av händelser i rummet. Det kan avse ett fysiskt eller ett mentalt rum. Tid, rum, och orsakssamband är mentala kategorier vilka uppstår och försvinner med sinnet.

F: Orsakslagen är en giltig lag så länge sinnet fungerar.

M: Liksom allt mentalt så motsäger orsakslagen sig själv. Ingenting som existerar har en särskild anledning; hela universum bidrar till existensen för minsta sak; ingenting kan vara som det är utan att universum är vad det är. Då källan och grunden till allting är den enda orsaken till allting så blir det fel att tala om orsak och verkan som en universell lag. Universum är inte bundet vid sitt innehåll, eftersom dess potentialer är oändliga; förutom det är det en manifestation eller uttryck för en princip som är grundläggande och helt fri.

F: Ja, man ser ju att det är helt fel att säga att en sak är den enda orsaken till en annan. Ändå så utför vi åtgärder i det vanliga livet med sikte på att nå ett visst resultat.

M: Ja, på grund av okunnighet pågår mycket sådan aktivitet. Om folk visste att ingenting kan hända om inte hela universum låter det ske, så skulle de uppnå mycket mer med mindre energiutgifter.

F: Om allting är ett uttryck för orsakernas totalitet, hur kan man då tala om en målmedveten åtgärd för att uppnå något?

M: Strävan att uppnå är också ett uttryck för universums totalitet. Det visar bara att energipotentialen har stigit vid en viss punkt. Det är den falska föreställningen om tiden som gör att du kan tala om orsakssamband. När det förflutna och framtida ses i det tidlösa nuet, som delar av ett gemensamt mönster, så förlorar idén om orsak och verkan sin giltighet och i dess plats skapas kreativ frihet.

F: Men jag kan inte se hur någonting kan bli till utan en orsak.

M: När jag säger att ett ting inte har någon orsak, så menar jag att det kan finnas till utan att det behövs en särskild orsak. Din egen mor behövdes inte för att föda fram dig; du kunde ha blivit framfödd av en annan kvinna. Men du kunde inte ha blivit född utan solen och jorden. Även dessa kunde inte ha orsakat din födelse utan den viktigaste faktorn: ditt eget begär att bli född. Det är begäret som föder, som skapar namn och form. Det åtråvärda föreställer sig, önskar sig och manifesterar sig själv som något konkret eller fattbart. På detta sätt skapas världen vi lever i, vår personliga värld. Den verkliga världen ligger bortom sinnets krets; vi ser det genom vårat begärs nät, uppdelad i behag och obehag, rätt och fel, inre och yttre. För att se världen som den är måste du gå förbi nätet. Det är inte svårt att göra, för nätet är fullt av hål.

F: Vad menar du med hål? Och hur hittar man dem?

M: Se på nätet och dess många motsägelser. Med varje steg så skapar du och förgör. Du vill ha fred, kärlek, lycka, och arbetar hårt för att skapa lidande, hat och krig. Du vill ha ett långt liv och överäter, du vill ha vänskap och utnyttjar andra. Se hur ditt nät är gjort av sådana motsägelser och avlägsna dem - ditt eget seende kommer få dem att försvinna.

F: Om mitt seende får motsägelserna att försvinna, finns det då inte en orsakslänk mellan mitt betraktande och dess försvinnande?

M: Kausalitet, även som begrepp, gäller inte för kaos.

F: I vilken utsträckning är begär en orsaksfaktor?

M: En av många. För allting finns det oräkneliga orsaksfaktorer. Men källan till allt som är, är den Oändliga Möjligheten, den Högsta Verkligheten, vilken finns inom dig och kastar sitt ljus och kraft och kärlek över varje upplevelse. Men denna källa är inte en orsak och ingen orsak är en källa. På grund av detta så säger jag att allting är utan orsak. Du kan försöka spåra hur en sak sker, men du kan inte få reda på varför en sak är som den är. En sak är som den är därför att universum är som det är.

Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång