
Kapitel 4
Kapitel 4 - Den verkliga världen finns bortom sinnet (översatt 240729)
Frågeställare: Vid flera tillfällen har frågan väckts om huruvida universum är underkastat orsak och verkan, eller om det existerar och fungerar utanför denna lag. Du verkar mena att det är orsakslöst, att allt, hur litet det än är, är orsakslöst, och att det uppstår och försvinner utan någon känd anledning över huvud taget.
Maharaj: Orsak och verkan innebär en tidsmässig följd av händelser i rummet, där rummet kan vara fysiskt eller mentalt. Tid, rum och orsak och verkan är mentala kategorier som uppstår och försvinner med sinnet.
F: Så länge sinnet är aktivt är orsak och verkan en giltig lag.
M: Liksom allt mentalt motsäger den så kallade lagen om orsak och verkan sig själv. Ingenting som existerar har någon specifik orsak; hela universum bidrar till att även den minsta sak existerar; ingenting skulle kunna vara som det är utan att universum är som det är. När källan och grunden till allt är den enda orsaken till allt, är det felaktigt att tala om orsak och verkan som en universell lag. Universum är inte bundet av sitt innehåll, eftersom dess potentialer är oändliga; det är en manifestation eller ett uttryck för en princip som är fundamental och totalt fri.
F: Ja, man kan se att det i grunden är helt fel att säga att en sak är den enda orsaken till en annan sak. Ändå sätter vi i det verkliga livet alltid igång handlingar med tanke på ett resultat.
M: Ja, det pågår mycket sådan aktivitet på grund av okunnighet. Om människor visste att ingenting kan hända om inte hela universum gör det möjligt, skulle de uppnå mycket mer med mindre energikonsumtion.
F: Om allt är ett uttryck för orsakernas totalitet, hur kan vi då tala om en handling med ett bestämt syfte att uppnå något?
M: Själva drivkraften att uppnå är också ett uttryck för det totala universumet. Det visar bara att energipotentialen har stigit på en viss punkt. Det är illusionen av tid som får dig att tala om orsak och verkan. När det förflutna och framtiden ses i det tidlösa nuet, som delar av ett gemensamt mönster, förlorar idén om orsak och verkan sin giltighet och kreativ frihet tar dess plats.
F: Ändå kan jag inte se hur något kan uppstå utan en orsak.
M: När jag säger att en sak är utan orsak menar jag att den kan vara utan en specifik orsak. Din egen mor behövdes inte för att föda dig; du kunde ha fötts av någon annan kvinna. Men du kunde inte ha fötts utan solen och jorden. Även dessa kunde inte ha orsakat din födelse utan den viktigaste faktorn: din egen önskan att födas. Det är begäret som föder fram, som ger namn och form. Det åtråvärda föreställs och eftersträvas och manifesterar sig sedan som något konkret eller tänkbart. Således skapas den värld vi lever i, vår egen personliga värld. Den verkliga världen ligger utanför sinnets räckvidd; vi ser den genom nätet av våra begär, uppdelad i nöje och smärta, rätt och fel, inre och yttre. För att se universum som det är måste du kliva utanför nätet. Det är inte svårt att göra, för nätet är fullt av hål.
F: Vad menar du med hål? Och hur hittar man dem?
M: Titta på nätet och dess många motsägelser. Du gör och förgör det du gjort med varje steg du tar. Du vill ha fred, kärlek, lycka och arbetar hårt för att skapa smärta, hat och krig. Du vill ha lång livslängd och äter för mycket, du vill ha vänskap och utnyttjar den. Se hur ditt nät är gjort av sådana motsägelser och avlägsna dem - själva ditt seende kommer att få dem att försvinna.
F: Då seendet av motsägelsen gör att den försvinner, finns det inte då ett kausalt samband mellan mitt seende och dess försvinnande?
M: Kausalitet, även som koncept, gäller inte för kaos.
F: I vilken utsträckning är begäret en orsaksfaktor?
M: En av många. Det finns otaliga orsaksfaktorer för allt. Men källan till allt som är, är den Oändliga Möjligheten, den Högsta Verkligheten, som finns i dig och som kastar sin kraft, ljus och kärlek på varje upplevelse. Men denna källa är inte en orsak och ingen orsak är en källa. På grund av det säger jag att allt är orsakslöst. Du kan försöka spåra hur en sak händer, men du kan inte ta reda på varför en sak är som den är. En sak är som den är, eftersom universum är som det är.