
Kapitel 17
Kapitel 17 - Den ständigt närvarande
Frågeställaren:
Sinnets högsta förmågor är förståelse, intelligens och insikt. Människan har tre kroppar – den fysiska, den mentala och den kausala (prana, mana, karana). Den fysiska återspeglar hennes varande; den mentala – hennes vetande och den kausala – hennes glädjefulla kreativitet. Naturligtvis är detta alla former av medvetande. Men de tycks vara separata, med sina egna egenskaper.
Intelligens (buddhi) avspeglar sig i sinnet som förmågan att veta (chit). Det är det som gör sinnet kunnigt. Ju klarare intelligensen är, desto bredare, djupare och sannare blir kunskapen. Att veta saker, att ha kunskap om människor och att känna sig själv är alla funktioner hos intelligensen: den sista är den viktigaste och innehåller de två första. Att missförstå sig själv och världen leder till falska idéer och begär, vilket i sin tur leder till bundenhet. Att rätt förstå sig själv är nödvändigt för bli fri från illusionens band.
Jag förstår allt detta i teorin, men när det kommer till praktiken, så finner jag att jag misslyckas totalt i mina reaktioner på situationer och människor, och genom mina olämpliga reaktioner ökar jag bara på min bundenhet. Livet går för fort för mitt trista, långsamma sinne. Jag begriper, men för sent, när de gamla misstagen redan har upprepats.
Maharaj: Vad är då ditt problem?
F: Jag behöver ett svar på livet, inte bara intelligent, utan också väldigt snabbfotat. Det kan inte vara snabbt om det inte är fullständigt spontant. Hur kan jag uppnå en sådan spontanitet?
M: Spegeln kan inte göra något för att attrahera solen. Den kan bara hålla sig klar. Så fort sinnet är redo lyser solen i den.
F: Kommer ljuset av Självet eller från sinnet?
M: Från båda. Det framträder utan föregående orsak och är uniformt i sig självt, och färgas av sinnet när det rör sig och förändras. Det är väldigt likt en biograf. Ljuset finns inte i filmen, men filmen färgar ljuset och får det att verka röra sig genom att avskärma det.
F: Befinner du dig i det perfekta tillståndet nu?
M: Perfektion är ett tillstånd i sinnet, när det är rent. Jag är bortom sinnet, oavsett dess tillstånd, rent eller orent. Medvetenheten är min natur; i slutändan är jag bortom vara och icke-vara.
F: Kommer meditation att hjälpa mig att nå ditt tillstånd?
M: Meditation hjälper dig att hitta dina band, lossa dem, knyta upp dem och att kasta dina förtöjningar. När du inte längre är fäst vid något, så har du gjort din del. Resten kommer att göras åt dig.
F: Av vem?
M: Av samma kraft som förde dig så här långt, som fick ditt hjärta att åtrå sanningen och ditt sinne att söka den. Det är samma kraft som håller dig vid liv. Du kan kalla det Livet eller det Högsta.
F: Samma kraft dödar mig i sinom tid.
M: Var du inte närvarande vid din födsel? Kommer du inte att vara närvarande vid din död? Hitta honom som alltid är närvarande och ditt problem med spontana och perfekta svar kommer att lösas.
F: Förverkligandet av det eviga och ett ansträngningslöst och adekvat svar på det ständigt föränderliga temporära skeendet är två olika och separata frågor. Du verkar vika ihop dem till en. Vad får dig att göra så?
M: Att förverkliga det Eviga är att bli det Eviga, helheten, universum, med allt det innehåller. Varje händelse är effekten och uttrycket för helheten och är i grundläggande harmoni med helheten. All respons från helheten måste vara rätt, ansträngningslös och omedelbar. Det kan inte vara på något annat sätt, om det är rätt. Fördröjd respons är fel respons. Tanke, känsla och handling måste vara en och samtidig med situationen som kräver dem.
F: Hur händer det?
M: Jag har redan sagt det dig. Hitta den som var närvarande vid din födelse och kommer att bevittna din död.
F: Min far och mor?
M: Ja, din fader-moder, källan från vilken du kom. För att lösa ett problem måste du spåra det till dess källa. Endast genom att lösa upp problemet i de universella lösningsmedlen grundlig undersökning och känslomässig distans kan dess rätta lösning finnas.